Werkwijze
Wachtlijst
(bijgewerkt: 31-08-2025)
De wachttijd wisselt. Via mijn site (homepagina) geef ik u een prognose, wanneer u ongeveer aan de beurt bent voor de intake. Na de intake vindt de behandeling aansluitend plaats. Soms loopt de wachttijd zó op dat ik een wachtlijststop hanteer. Dit betekent dat u ook niet op de wachtlijst geplaatst kunt worden. Voor alternatieven kunt u dan de sites bekijken van de LVVP , de NVP, de NVRG of van uw zorgverzekeraar, waarop andere psychotherapeuten uit onze regio vermeld staan.
Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact opnemen met mij, óf uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen 4 weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt, en dat de behandeling binnen 10 weken vanaf de intake is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).
Aanmelding
Het is erg belangrijk dat uw persoonlijke informatie veilig bij mij aan komt. Daarom verzoek ik u om geen privacygevoelige informatie via mijn mail naar mij te sturen. Wanneer u in contact wilt komen met mij kunt u me wel een mail sturen met het verzoek u een extra beveiligde mail (ZIIVVER) retour te sturen. Daarop kunt u weer reageren met uw vraag of verhaal.
Zo kunnen we op een veilige manier communiceren en wellicht een telefonische of online afspraak maken zodat ik een eerste indruk van uw zorgen/problemen kan krijgen. Aan de hand hiervan kan ik beoordelen of u bij mij aan het juiste adres bent en kunt u beslissen of u bij mij een verandertraject wil aangaan. Komen we tot overeenstemming, dan geef ik u informatie over eventuele wachttijd.
Ik stel het op prijs wanneer u vóór het eerste contact de informatie op deze site leest onder "Vergoedingen en Tarieven".
Meenemen voor het eerste gesprek
- verwijsbrief S-GGZ van de huisarts
- kopie van uw zorgpas
- nummer en aard van identiteitsbewijs
- administratieve gegevens (zie downloads)
Onderzoeksfase
Twee of drie gesprekken, soms aangevuld met psychologisch en/of een gezinsgesprek. In geval u zich voor een individuele behandeling aanmeldt, kunt u in deze fase altijd uw partner of andere voor u belangrijke personen meenemen - ter ondersteuning of om zijn of haar visie op de problemen en de behandeling te geven. In geval van partnerrelatie- of gezinsproblemen wordt u samen uitgenodigd.
In de eerste gesprekken probeer ik een zo goed mogelijk beeld te krijgen van uw probleem, van u zelf, uw situatie en uw verleden. Meestal beïnvloeden individuele klachten en relaties elkaar (gezin, familie, vrienden, werk); ik vind het belangrijk deze met u in kaart te brengen, zodat we weten welke relaties u als steunend en veilig ervaart, in welke relaties u zich in uw kracht voelt, en in welke relaties dit onvoldoende het geval is. We kijken dan samen waar verandermogelijkheden liggen.
Adviesgesprek
Hierin deel ik mijn bevindingen met u en streef ik naar een gezamenlijke visie op de problemen en de behandeling, voor zover die er nog niet was.
We overleggen over hoe we het probleem zullen benoemen, op welke manier we aan verbetering kunnen werken en welke doelen ons daarbij voor ogen staan. Op basis van dat overleg kiezen we voor een bepaalde vorm van psychotherapie. Diagnose, hulpvraag, behandeldoelen en therapievorm verwoord ik in na dit overleg in een behandelplan, waarvan u een exemplaar krijgt. Dit plan dient als uitgangspunt bij latere evaluaties.
Het is gebruikelijk dat ik, na uw instemming, een brief naar uw huisarts stuur, zodat zij/hij op de hoogte is van de behandeling.
Psychotherapie
De duur is gemiddeld één à twee jaar. Gesprekken vinden meestal éénmaal per week of éénmaal per twee weken plaats.
Regelmatig maak ik met u balans op van de voortgang van uw ontwikkeling en mijn hulp daarbij. Daar waar gewenst, stellen we deze bij zodat de kwaliteit van uw traject zo goed mogelijk gewaarborgd blijft en de doelen behaald kunnen worden. Naast mijn inschatting staan we natuurlijk ook stil bij uw behoeften in- en tevredenheid over onze gesprekken. Ik hoop dat u zich altijd vrij zult voelen om u daar over te uiten. Formeel gezien evalueren we in ieder geval éénmaal per jaar. Beëindiging van de behandeling vindt doorgaans plaats in onderling overleg.
Waarneming buiten mijn werktijd, tijdens vakanties of ziekte:
In geval u niet kunt wachten op mijn terugkomst kunt u contact opnemen met uw eigen huisarts en buiten kantoortijden met de huisartsenpost.
Tijdens mijn vakantie zorg ik zoveel mogelijk voor waarneming mochten we dat we dat wenselijk vinden. Wanneer we inschatten dat u tijdens mijn afwezigheid mogelijk behoefte heeft aan contact met een collega omdat uw klachten toenemen, spreken we daar van tevoren over en geef ik u de naam van een waarnemer mee.